Czujniki ciśnienia w oponach, czyli po co Ci czujnik TPMS

Według badań przeprowadzonych przez organizację Dekra, ponad 40 proc. kierowców nie sprawdza ciśnienia w kołach swojego samochodu. Dla tych kierowców niedopompowane koła powodują straty nie tylko pod kątem większego zużycia paliwa, ale również degradacji samych opon i gorszej trakcji pojazdu. Na szczęście, wprowadzono obowiązek montowania systemów TPMS, które natychmiast informują kierowcę o aktualnym ciśnieniu w każdej oponie.

Naturalnie nienaturalnie

Utrata ciśnienia w oponach samochodowych może wynikać z kilku przyczyn. Powietrze może uciekać z ogumienia w sposób naturalny poprzez ścianki opon lub wentyle. Może również dojść do jego utraty na skutek uszkodzeń mechanicznych, powstałych np. po silnym uderzeniu kołem w krawężnik lub w wyniku najechania na ostry przedmiot, czego efektem będzie przebicie opony.

Obowiązek prawny

W 2009 roku Parlament Europejski usankcjonował prawo, z godnie z którym we wszystkich nowych autach musi zostać zamontowany system TPMS monitorujący ciśnienie w oponach. Uchwała weszła w życie dopiero w 2014 roku. W stanach Zjednoczonych i Kanadzie taki obowiązek zaczął obowiązywać już w 2003 roku. System TPMS to inteligentne rozwiązanie, które informuje kierowcę w czasie rzeczywistym o aktualnym ciśnieniu w poszczególnej oponie. Dane te są zbierane przez specjalne czujniki umieszczone w każdym kole, a następnie za pomocą fal radiowych są przesyłane do komputera pokładowego samochodu.

Jak to działa?

Zawory instalowane w kole samochodowym są zbudowane z czujnika ciśnienia i czujnika temperatury, zasilania bateryjnego oraz układu elektronicznego. Sam czujnik ciśnienia ma zamontowany kryształ kwarcu, który zmienia różnice ciśnień w skoki, przesyłane następnie na częstotliwości 434 MHz do komputera pokładowego. Taki przesył danych jest wykonywany w systemach TPMS z częstotliwością średnio jednej minuty.

Obecnie czujniki TPMS są montowane w różnych miejscach kół. Najczęściej znajdują się one za zaworem powietrznym lub jako elementy przymocowane do obręczy koła. Bez względu na położenie czujników TPMS, zapewniają one bardzo precyzyjne pomiary ciśnienia powietrza w ogumieniu, dzięki czemu gwarantują one kierowcy bezpieczeństwo jazdy, jej ekonomiczność (ochrona przed większym spalaniem oraz szybszym zużyciem opon), a także ekologiczność podróżowania (dłuższa żywotność opon, mniejsze zużycie CO2).

Starsze samochody mogą nie być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach. Jednak takie rozwiązanie można w każdej chwili zamontować. Pamiętać jednak należy, żeby przy każdorazowej wymianie opon zdemontować również czujniki TPMS, a po zmianie ogumienia zamontować je ponownie w tym samym miejscu.

Autor: Oponyin.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here