Polscy importerzy wina

Gdy kupujemy w sklepie butelkę wina, nie zastanawiamy się, w jaki sposób trafiło ono do Polski; rzadko też zastanawiamy się, w jaki sposób wino to zostało znalezione i ocenione, a następnie umieszczone w portfolio. Przyjrzymy się bliżej temu, jak wino trafia do portfolio i jaką drogę przechodzi wino zanim trafi z winnicy na nasze stoły.

Skąd najczęściej importujemy wina?

Liczbę importerów wina sprowadzających ten trunek dla klientów z sektora gastronomicznego ocenia się na około 800. Zdecydowanie największa część rynku została opanowana przez dużych importerów. Importem detalicznym zajmują się głównie hipermarkety, które sprowadzają i sprzedają przede wszystkim wina pochodzące z ogromnych, rozlewających ponad milion butelek fabryk. Wina oferowane w hipermarketach i dyskontach sprzedają się w Polsce bardzo dobrze przede wszystkim z uwagi na niską cenę. Importerów win czeka mnóstwo procedur, które związane są z akcyzą oraz koniecznością umieszczenia na każdej butelce banderoli. Najmniej przyjazne procedury czekają importerów, którzy sprowadzają wina z Francji. Do tego banderolowanie jest stosunkowo drogie; bardzo przyjaźnie traktują polskich importerów winiarze z Hiszpanii, Włoch i Niemiec. Niezbędne jest również poinformowanie urzędu celnego o tym, że wino będzie banderolowane przez importera oraz ogłoszenie importu w EMCS. Bezpośredni import wina z takich krajów, które położone są poza Unią Europejską nastręcza wiele problemów, stąd też wielu importerów decyduje się na sprowadzać wina z RPA, Ameryki Południowej czy Australii korzystając z pośredników.

Jak znajdowane jest wino, które zostanie sprowadzone do Polski?

Każdy importer ma możliwość znalezienia wina na kilka sposobów. Najczęściej importerzy biorą udział w trwających kilka dni targach winiarskich. To właśnie na targach degustują różne wina i wybierają te, które ich zdaniem zasługują na to, aby sprowadzić je do Polski. Każdy importer, który na targach winiarskich dokonuje wstępnego wyboru wina wysyła następnie do jego producenta prośbę o nadesłanie próbek degustacyjnych. Droga więc do umieszczenia wina w portfolio importera jest więc dość długa. Ciekawe z pewnością jest to, że najwięksi importerzy win, którzy kierują swoją ofertę do sektora HoReCa organizują również dla swoich klientów szkolenia, co z pewnością ułatwia dobieranie wina do poszczególnych potraw.

Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania to kraje z bardzo długimi tradycjami winiarskimi. Zdecydowana większość importerów sprowadza więc wina z winnic położonych w tych krajach. Od pewnego jednak czasu zwiększa się ilość wina importowanego z krajów Nowego Świata.

Po szeroką gamę rodzajów i marek win zapraszamy na Faktoriawinalacarte.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here