Cechy szkła dla gastronomii - jak kupić najlepsze?

Jeśli szklanki, salaterki, miski i dzbanki, jakich używamy w domu, muszą być estetyczne i trwałe to te, używane w gastronomii muszą te cechy spełniać przynajmniej dwukrotnie lepiej. 

Kupujesz pierwsze elementy z kategorii szkło i porcelana do swojej restauracji i po obejrzeniu tego, co oferują specjalistyczne sklepy, nadal jesteś w kropce. Trudno się dziwić, bo wybór jest ogromny, a do tego dochodzi jeszcze pokusa zakupu nie dedykowanych gastronomii za to przecudnych szklanek i dzbanków, które są w promocji w pobliskim hipermarkecie. Czym powinno charakteryzować się szkło, jakiego używamy w gastronomii? 

Trwałość to podstawa 

O ile nasze domowe szkło powinno być po prostu odporne na czyszczenie w zmywarce, o wiele więcej cech powinno posiadać szkło używane w branży HoReCa. Pierwszą i najważniejszą cechą jest oczywiście trwałość. I nie tyczy się ona wyłącznie grubości szkła i odporności na zarysowania, jakie mogą mieć miejsce w procesie mycia, ale również odporności na ścieranie nadruków (jeśli takie na szkle czy porcelanie występują). 

Pamiętajmy, że szklanki to najczęściej używane elementy wyposażenia każdego lokalu gastronomicznego, rzadziej używa się talerzy, dzbanków, filiżanek czy podstawek. Pojedyncza szklanka może być w obiegu przez cały dzień, kilka razy być narażona na wysokie temperatury w trakcie mycia, suszona również w wysokiej temperaturze, przecierana setki razy ściereczką i wciąż dotykana. To wymaga zastosowania szkła o wiele bardziej trwałego niż domowe. 

Szkła gastronomiczne już nie odznaczają się wyłącznie grubymi brzegami, dziś z powodzeniem można dla restauracji zakupić szkło cienkie (np. szklanki do soków), które są jednak wykonywane nieco inną metodą niż naczynia do zastosowań domowych. Dlatego też mimo promocji i świetnych okazji, nie warto do gastronomii kupować naczyń przeznaczonych do zastosowań domowych. Po pierwsze z uwagi na nieprzystosowanie ich do wielokrotnego mycia w bardzo wysokich temperaturach oraz niewielką rozszerzalność cieplną, a po drugie z uwagi na bezpieczeństwo. Jeśli bowiem podamy gościom drinka w szkle, które właśnie wróciło ze zmywania, a jego odporność termiczna jest niska, może okazać się, że narażamy gości na niepotrzebne niespodzianki np. w postaci odpadnięcia dna szklanki. 

Funkcjonalność i estetyka

To czy dane szkło i porcelana pasuje do wystroju wnętrza, a także specyfiki podawanych trunków i dań wcale nie jest sprawą gustu. Istnieją bowiem nieprzekraczalne granice, które wyznaczają, w jakich kieliszkach można podać białe wino czy w jakiego typu szklankach  serwowana powinna być whisky. Od takich zasad nie ma wyjątków, chyba, że nasza “knajpa” opiera się właśnie na łamaniu konwenansów i goście są przyzwyczajeni do tego, że napoje i posiłki otrzymują w przypadkowych naczyniach. 

W każdym innym przypadku właściciel restauracji, baru czy klubu powinien zadbać o to, by gość dostawał naczynia zgodne z powszechnie akceptowaną etykietą. Odpowiednie kieliszki do białego i czerwonego wina, grube szkło na whisky i tulipan do koniaku – tego typu podstawowe szkło powinno znajdować się w każdego rodzaju restauracji czy barze serwującym drinki. Tylko odpowiednie serwowanie alkoholu, może wpłynąć pozytywnie na opinię naszych gości. Dlatego poszukiwanie odpowiedniego szkła powinno odbywać się już na etapie decyzji o tym, jakiego rodzaju napoje będziemy u siebie serwować. 

Jeśli chodzi o wskazówki praktyczne, warto zawsze kupować takie szkło i porcelanę gastronomiczną, którą stosunkowo łatwo będzie uzupełnić o kolejne elementy. Nasz gość musi mieć wrażenie, że to, co zostaje mu serwowane, charakteryzuje się harmonią i poczuciem smaku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here