Czym się różni silnik OHV od OHC?
W dzisiejszych czasach, gdy technologia motoryzacyjna rozwija się w zawrotnym tempie, warto zrozumieć różnice między różnymi rodzajami silników samochodowych. Jednym z najważniejszych aspektów jest rozróżnienie między silnikiem OHV (Overhead Valve) a silnikiem OHC (Overhead Camshaft). W tym artykule przyjrzymy się bliżej tym dwóm rodzajom silników i omówimy ich różnice oraz zalety.
1. Silnik OHV
Silnik OHV, znany również jako silnik z zaworami w głowicy, jest starszym rodzajem silnika stosowanym w samochodach. W silniku OHV zawory są umieszczone w głowicy cylindra, a napędzane są przez wałek rozrządu znajdujący się w bloku silnika. Ten rodzaj silnika jest stosunkowo prosty w budowie i tańszy w produkcji, co sprawia, że jest popularny w niektórych starszych modelach samochodów.
W silniku OHV, wałek rozrządu napędzany jest przez korbowód, który z kolei jest napędzany przez wał korbowy. Zawory są umieszczone w głowicy cylindra, co oznacza, że ich ruch jest kontrolowany przez wałek rozrządu znajdujący się w bloku silnika. Silnik OHV ma zazwyczaj mniejszą moc i niższe obroty niż silnik OHC, ale jest bardziej trwały i łatwiejszy do naprawy.
2. Silnik OHC
Silnik OHC, znany również jako silnik z wałkiem rozrządu w głowicy, jest nowszym rodzajem silnika stosowanym w większości nowoczesnych samochodów. W silniku OHC wałek rozrządu znajduje się bezpośrednio w głowicy cylindra, co umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę nad ruchem zaworów.
W silniku OHC, wałek rozrządu jest napędzany przez pasek lub łańcuch rozrządu, który z kolei jest napędzany przez wał korbowy. Ten rodzaj silnika ma zazwyczaj większą moc i wyższe obroty niż silnik OHV, co przekłada się na lepszą wydajność i osiągi samochodu.
3. Różnice między silnikiem OHV a OHC
Podstawową różnicą między silnikiem OHV a OHC jest umiejscowienie wałka rozrządu. W silniku OHV wałek rozrządu znajduje się w bloku silnika, podczas gdy w silniku OHC jest on umieszczony bezpośrednio w głowicy cylindra. To umiejscowienie ma wpływ na sposób kontrolowania ruchu zaworów i wydajność silnika.
Silnik OHC oferuje większą moc i wyższe obroty niż silnik OHV, co przekłada się na lepszą dynamikę jazdy i osiągi samochodu. Silnik OHC jest również bardziej zaawansowany technologicznie i umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę nad ruchem zaworów. Jednak silnik OHC jest zazwyczaj droższy w produkcji i bardziej skomplikowany w naprawie niż silnik OHV.
4. Podsumowanie
Różnica między silnikiem OHV a OHC polega głównie na umiejscowieniu wałka rozrządu. Silnik OHV ma wałek rozrządu w bloku silnika, podczas gdy silnik OHC ma go bezpośrednio w głowicy cylindra. Silnik OHC oferuje większą moc i wyższe obroty, ale jest bardziej skomplikowany i droższy w produkcji. Silnik OHV jest prostszy w budowie i bardziej trwały, co sprawia, że jest popularny w niektórych starszych modelach samochodów.
Warto zrozumieć różnice między tymi dwoma rodzajami silników, aby móc dokonać świadomego wyboru przy zakupie samochodu. Zarówno silnik OHV, jak i OHC mają swoje zalety i wady, dlatego warto wziąć pod uwagę swoje preferencje i potrzeby przed podjęciem decyzji.
Silnik OHV (Overhead Valve) różni się od silnika OHC (Overhead Camshaft) sposobem umieszczenia wałka rozrządu. W silniku OHV wałek rozrządu znajduje się w bloku silnika, podczas gdy w silniku OHC wałek rozrządu umieszczony jest w głowicy cylindrów.
Link do strony internetowej: https://www.escargot.pl/